1 WIECZÓR 3 SPEKTAKLE

24 listopada 2019 o godzinie 18:00 w Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie odbędzie się pierwszy odcinek OTWARTEJ SCENY OLSZTYŃSKIEGO TEATRU TAŃCA, cyklu prezentującego olsztyńskiej widowni najciekawsze propozycje z zakresu teatru tańca oraz sztuki performatywnej. Podczas tego wieczoru pokazane zostaną 3 spektakle, które przeniosą widzów do świata teatru tańca, wypełnionego głębokimi emocjami, poruszającymi obrazami, muzyką i przede wszystkim tańcem.

Zaprezentowane zostaną dwie kilkunastominutowe etiudy „zeSTROjeNIE” i „La la la la la” oraz spektakl „OVER GROUND”

Po spektaklach zapraszamy na rozmowę z artystami.

Bilety dostępne na www.bilety24.pl

Cena biletu: 40 zł

 

74528531_2411117229014016_2578195694430978048_n.jpg

OVER GROUND

Fot. Patryk Chenc

Fot. Patryk Chenc

Spektakl, który powstał w ramach nagrody w otwartym, kilkuetapowym, międzynarodowym konkursie „Of Death and Dying” przyznanej Katarzynie Grabińskiej wraz z zespołem Pracownia Tańca PRYZMAT Fundacji Tańca i Sztuki ARToffNIA. Nagrodą była rezydencja artystyczna w Tenuta Dello Scompiglio w Vorno, w Toskanii, we Włoszech. Zespół przebywał we Włoszech od 26 października do 11 listopada 2018. Program rezydencyjny obejmował pracę nad dalszym procesem choreografii „OVER GROUND” (wielokrotnie nagradzanej na festiwalach), która stanowiła bazę wyjściową do powstania nowego projektu odnoszącego się do tematyki śmierci  i umierania. W procesie wzięli udział tancerze: Katarzyna Rutkowska, Marta Jakimicha, Paulina Spiel, Monika Parafiniuk, Łukasz Szleszyński oraz gościnnie VJ Tonda Kinoko, współpracujący z zespołem nad stroną wizualną spektaklu. Choreografię i koncepcję spektaklu przygotowała Katarzyna Grabińska. 10 listopada 2018 odbył się pokaz pracy, podsumowujący rezydencję w Tenuta Dello Scompiglio w Vorno, przed włoską publicznością. Organizatorem projektu było włoskie stowarzyszenie Associazione Culturale Dello Scompiglio. Projekt skierowany był do artystów z różnych dziedzin sztuki (wizualnej, teatralnej, muzycznej itp.). Koncentrował się na indywidualności w odniesieniu do śmierci, a dokładniej, do jej trzech wymiarów: wymiaru społeczno-politycznego (eutanazja, aborcja, samobójstwo, kara śmierci lub przypadkowa śmierć w wyniku konfliktów lub klęsk żywiołowych), wymiaru ideologicznego (ateizm, agnostycyzm i religijne, ezoteryczne i mistyczne przekonania o możliwości życia po śmierci) i wymiaru związanego z różnymi rytuałami pogrzebowymi i procesem żałoby. Celem projektu było zachęcenie do refleksji nad złożonością i różnorodnością elementów związanych ze śmiercią i umieraniem, poprzez realizacje, które mają skupić się na aspektach związanych z wymienionymi powyżej trzema wymiarami.

Choreografia: Katarzyna Grabińska

Wykonanie: Paulina Spiel, Marta Jakimicha, Łukasz Szleszyński, Monika Parafiniuk, Katarzyna Rutkowska

Wideo: VJ Tonda Kinoko

Produkcja: Fundacja Tańca i Sztuki ARToffNIA Czas trwania spektaklu: 38 min

 

La la la la la

Fot. Artur Wacławek

Fot. Artur Wacławek

Inspiracją dla powstania solowego spektaklu La la la la la był temat macierzyństwa. Film Romana Polańskiego Dziecko Rosemary dostarczył materiału muzycznego. Kwestia macierzyństwa rozumiana jest tu jako dwuznaczny dla kobiety etap, pełen sprzecznych uczuć, emocji, potrzeb i przemyśleń. Dwubiegunowość była wyjściem dla poszukiwań ruchowych. Obowiązek kontra chęć, poświęcenie kontra spełnienie, strach i zmęczenie kontra siła. Zasada kontrastu spowodowała obracanie się w przeciwstawnych jakościach ruchu – płynność, lekkość zestawione zostały z ruchem ostrym, ciętym, zatrzymywanym. Sprzeczność pojawia się także w odrębnej pracy kończyn górnych, w przeważającej części skoncentrowanych na temacie oraz pracy kończyn dolnych, które często „uciekają” od matczynych obowiązków.

 Magdalena Widłak

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, kierunek studiów-choreografia i techniki tańca. Jako tancerka współpracowała z Elwirą Piorun (Teatr Tańca Zawirowania, Warszawa), Maszą Triputsen, Karoliną Kroczak, Adamem Adamonisem, Pauliną Święcańską, Teatrem Tańca i Ruchu V6 w Łodzi (chor. Natalia Kielan). Obecnie związana z Rzeszowem, gdzie tańczy w Teatrze O.de.la (chor. Marta Bury) oraz współpracuje jako twórca ruchu scenicznego, a także jako wykonawca z Teatrem Maska. Zakwalifikowała się do programu dla początkujących choreografów Julidans Artists’ Lab w Amsterdamie i uczestniczyła w projekcie „Stepping back if back is ahead” Clary Amaral. Stworzyła etiudy ruchowe: solo „La la la la la” wielokrotnie modyfikowane i pokazywane na konkursach i festiwalach w Polsce oraz trio „Szkice węglem” w ramach Stypendium twórczego Marszałka Województwa Podkarpackiego. Przygotowała spektakl solowy „Studium (Przypadku) Strachu, S.(P.)S.” w ramach 9. Obserwatorium Artystycznego Entree – wygranej rezydencji w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Od września bieżącego roku pracuje jako tancerka w projekcie Olsztyński Teatr Tańca. Prolog. Aktywnie działa również jako instruktor tańca.

Choreografia i wykonanie: Magdalena Widłak

Konsultacje: Kamil Dobrowolski

Czas trwania SPEKTAKLU: 16 minut

 

zeSTROjeNIE

fot. Arkadiusz Stankiewicz

fot. Arkadiusz Stankiewicz

Spektakl „zeSTROjeNIE” otrzymał tytuł NAJLEPSZEGO DUETU/BEST DUO DANCE  PERFORMANCE2018 podczas Międzynarodowego Festiwalu Solo Duo Dance Festival w Budapeszcie, na Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym 3…2…1…TANIEC! 2018 w Krakowie, pierwszą nagrodę indywidualną przyznaną przez Jacka Przybyłowicza, III miejsce podczas festiwalu Festival koreografskih minijatura/Festival of Choreographic Miniatures w Belgradzie/Serbia. Spektakl otrzymał zaproszenie na Festiwal Kalejdoskop w Białymstoku, Mandala Performance Festiwal we Wrocławiu, Scena Tańca Studio w Warszawie, Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca: „MŁODAPOLSKA” w Lublinie.

Tancerki w wyniku poszukiwań́ różnych form ruchu scenicznego tworzą̨ jeden organiczny twór. Podjęte ryzyko badań
nad ruchem nadaje odkrywczy, nacechowany temperamentem obraz. Zauważymy tu dominację zaakcentowana czasem agresją, ale też pokorą i uległością, a wszystko zamknięte w zrównoważonym partnerowaniu, które nadaje organiczną ekspresję.

Choreografia i wykonanie: Marta Jakimicha, Paulina Spiel

Opiekun artystyczny: Katarzyna Grabińska 

Produkcja: Fundacja Tańca i Sztuki ARToffNIA

Czas trwania spektaklu: 11 min